Napszemüvegek UV védelme

Minden napszemüvegnek meg kell felelnie az adott országban érvényes törvényes előírásoknak, szabványoknak, amelyek meghatározzák, hogy egy napszemüvegnek mennyi UV fényt kell kiszűrnie, illetve milyen típusú UV sugárzástól kell védelmeznie viselője szemét.

Az előírások, szabványok szerinti megfelelőséget a napszemüveg címkéjén kell feltüntetni, Magyarország esetén a CE jelölést is, valamint azt, hogy a termék általános vagy speciális célra készült-e. Az általános cél alatt olyan helyzeteket kell érteni, ahol a szemet nem érheti hosszabb ideig napfény. A speciális célra készült napszemüvegek olyan személyeknek készültek, akik sokáig igen erős UV sugárzásnak vannak kitéve, tehát maximális UV védelemre van szüksége a szemüknek. Ilyen speciális célra gyártott napszemüvegek a síszemüvegek, vagy a repüléskor használt napszemüvegek.

minőséges napszemüvegek szinte teljesen (99,99%) kiszűrik az UV sugarakat. Az egyszerűbb napszemüvegek a 380nm alatti sugarakat szűrik ki, a minőségesebb napszemüvegek a 400nm alatt minden UV sugárzást kiszűrnek. Ezeket a szemüvegeket UV400 jelöléssel látják el (angol nyelven: 100% UV protection).

Vannak olyan ( nagyon gyenge minőségű ) napszemüvegek is, amelyeknek semmi, vagy minimális UV sugárzás elleni védelme van. Ezeket többnyire az utcán lehet megvásárolni, a bolti ártól lényegesen olcsóbban. Ezek a napszemüvegek viszont többet ártanak, mint használnak. Viselésükkor a sötét lencseszín miatt a szem pupillája kitágul, ezáltal még több káros UV sugárzás jut a szembe. Az ilyen szemüveg viselésekor 10-15 perc után égő, fájdalmas érzés jelentkezik a szemünkben. Rosszabb esetben szemgyulladást is okozhatnak.

A napszemüvegek UV szűrőképességének vizsgálatát a szemüveget árusító boltok általában ingyenesen elvégzik.

A drágább napszemüvegek nem feltétlenül jobbak az olcsóbb modelleknél, viszont nagy valószínűséggel divatosabb és minőségesebb kidolgozású kerettel és lencsével rendelkeznek. Napszemüveget tehát olyan helyen érdemes vásárolni, ahol az eladó garanciát vállal az eladott termékre.